Paremmaksi tyypiksi

Etusivu » Ei kategoriaa » Seitsemän selättäjää stressille

Seitsemän selättäjää stressille

Kalenteri täynnä palaverimerkintöjä, isoja projekteja, pieniä projekteja, sähköpostitulva huuhtoo mennessään ja tulipalohommat polttavat takaraivossa. Sama säpinä päällä myös vapaalla, kun perheen harrastukset, sosiaaliset menot ja pakolliset kotihommat väsyttävät yhtä paljon kuin työkin.

Kiireen hokeminen ei ratkaise kiirettä, päinvastoin se saa pulssin sykkimään ajatuksestakin. Parhaiten kiireeseen auttaa rauhoittuminen. Ohessa seitsemän vinkkiä, joiden avulla zen voittaa paniikin.

  1. Aloita aamu jäsentelemällä päiväsi. Työmäärä ei stressaa läheskään niin paljon kuin tunne siitä, etteivät työt ole hallinnassa. Kun tilanne ei ole hallinnassa, tulee yllätyksiä, ajatusvirheiden aiheuttamia läheltä piti –tilanteita tai pieleen menneitä priorisointeja, joissa tärkeimmät hommat ovat jääneet viimeiseksi. Mitä kiireisempi viikkosi tai päiväsi on, sitä tärkeämpää on hengähtää hetki ja miettiä, mitä ainakin on pakko saada aikaiseksi.
  2. Elefantti syödään paloissa. Työt eivät valmistu stressaamalla vaan tekemällä. Tartu ensin tärkeimpään ja/tai kiireisimpään. Hoida se pois alta ja tartu sen jälkeen seuraavaan. Vanha asiakaspalvelijoiden ohje kuuluu, että keskity sillä hetkellä edessäsi olevaan asiakkaaseen, älä mieti, kuinka pitkä jono hänen takanaan on.
  3. Mieti, onko läsnäolosi kaikissa palavereissa todellakin välttämätöntä? On parempi jättää jonkin palaveri kokonaan väliin kuin vilkuilla hermostuneesti sähköposteja palaverin ajan.
  4. Ihminen kestää stressiä yhdellä rintamalla, muttei monella rintamalla. Jos töissä on erityisen kiirettä, rauhoita kotielämääsi. Voisivatko lapset mennä harrastuksiinsa omatoimisesti tai joukkuekaverin vanhempien kyydissä? Kannattaisiko viikonlopuksi suunnitellut vierailut siirtää vähän eteenpäin? Joululahjat voi ostaa netistä ja joulukortteja ei tarvitse askarrella itse. Laske rimaa ihan reilusti. Pyydä apua. Avun pyytäminen töissä tai vapaalla ei ole häpeällistä, vaan selviytyjän merkki.
  5. Hyödynnä pakolliset luppohetket. Kun sinulla on 5-15 minuuttia aikaa odotellessasi palaverin alkua, siirtyessäsi paikasta toiseen tai matkustaessasi kotiin, ehdit vastata muutamaan sähköpostiin tai hoitaa pikaisen puhelun. Ole kuitenkin realisti sen suhteen, mitä ehtii tuollaisessa ajassa tehdä, muuten käy niin, että sinulla on kymmenen keskeneräistä sähköpostia aloitettuna ja päivän päätteeksi paljon aloitettuja asioita, mutta vähän loppuun vietyjä asioita.
  6. Pidä kiinni lepohetkistäsi, oli se sitten saunahetki, kävelylenkki koiran kanssa, lounas tai oma suosikkiohjelma. Nuku tarpeeksi.
  7. Rauhoita myös ympäristö. Työskentele tilassa, joka ei aiheuta lisää stressiä vaan mahdollistaa keskittymisen.

Susanna Isohanni

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: