Paremmaksi tyypiksi

Etusivu » Ei kategoriaa » Onko palaute pulautus?

Onko palaute pulautus?

Palaute ymmärretään usein kritiikiksi, moitteeksi. Se koetaan henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, ja siksi sohvatyynyjen väärästä asennosta ja asiasta huomauttamisesta tulee elämää suurempi asia. Kyse ei ole pelkästään siitä, että palautteen saaja olisi herkkähipiäinen, eikä osaisi ottaa palautetta vastaan yliregoimatta. Kyse on myös siitä, ettei palautteen antaminen ole helppoa. Amerikkaiaiseen tyyliin kuuluu ns. hampurilaismalli, jossa ensin sanotaan jotain positiivista, sitten sanotaan varsinainen kritiikki ja lopuksi taas kehutaan. Varsininkin härmäläisessä ilmaisukulttuurissa kasvaneelle tuo kuulostaa lähinnä kettuilulta: kriitikko suhtautuu alentuvasti kritisoitavaan. Pehmittelyjen keskelle leivottu asia saattaa myös jäädä huomaamatta, jos hämmentyy ensin kehuista niin, että sitä seuraava kritiikinsiemen menee ohi.

Viisi vinkkiä palautteenantajalle:

  • Anna sekä kannustavaa että kasvattavaa palautetta, mutta ensimmäistä rutkasti enemmän. Palautteessa on kyse tasapainosta: Jos saa kehjuja kerran vuodessa, niin yksikin kriittinen palaute heilauttaa mielessämme vaakakupin sellaiseksi, että vastaanottaja saattaa musertua. Jokaista kehittävää palautetta vastaan pitäisi olla vähintään viisi kiitosta. Veikkaan, että valtaosa ottaisi kritiikin paljon paremmin vastaan, jos taustalla olisi reilummin myös niitä kehuja.
  • Tunne vastapuoli. Osa on herkkiä ja osa on teflonia. Herkät tarvitsevat ehkä sitä hampurilaismallia ja teflonit taas jatkavat reteästi eteenpäin ilman, että välttämättä edes huomasivat saaneensa kritiikkiä.
  • Palaute ilman kehitystyökaluja on turhaa. Tekijää ei paljon auta se, että hänelle sanotaan, että teksti on huono. Palautteen täytyy olla mahdollisimman täsmällistä, missä ongelmakohta on ja miksi se on ongelma. Millä lailla sitä saisi parannettua?
  • Älä tee toisen puolesta kaikkea. Moni välttelee kritiikin antamista siten, että korjaa jälkiä hiljaisesti ja kenties marttyyrimaisesti tuhahdellen perässä. Pistä lapsi asialle, tee itse perässä -asenne on halveksuva ja estää kehittymisen. Muistelepa miltä tuntui, kun äitisi kulki rätin kanssa sinun siivouksen jälkeen ja ”paranteli” työtäsi.
  • Rakenna sellainen luottamussuhde, jossa palautteensaaja ymmärtää, että häntä arvostetaan ihmisenä, eikä kritiikin tarkoituksena ole hyökätä hänen koko persoonaansa vastaan. Älä siis anna palautetta selän takana tai pilkkaa palautteeensaajaa. Vanha sääntö pätee: kehu kaikkien kuullen ja kritisoi kahdestaan.

Lisää asiasta täällä.

Susanna Isohanni

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: