Paremmaksi tyypiksi

Etusivu » Ei kategoriaa » Arjen avaimia hyvään työpäivään

Arjen avaimia hyvään työpäivään

Mikä saa jotkut päivät töissä sujumaan kuin tanssi, kun taas toisinaan kaikki jumittaa? Ja millaisilla tavoilla työpäivän sujuvuuteen pystyy itse vaikuttamaan? Tässä omat viisi konstiani: Läsnäolo sydämessä – Aamumeditaatio – Intentio korkeimmaksi parhaaksi – Itseni ja työkavereiden siunaus – Kiitos koko tästä päivästä.

Läsnäolo sydämessä

Päivittäin pyrin olemaan läsnä omassa sydämessäni. Sitä voisi kutsua vaikka sydäntietoisuudeksi.

Oma työni on tutkimusta, joka helposti vie minut pois kehosta, pois sydämestä, pelkästään mielen alueelle. Sieltä joudun aktiivisesti etsimään reittiä takaisin. Mielen alueella syntyy konflikteja. Kun muistaa palata kehoon ja sitten sydämeen, ego jää sivuun, aseet tippuvat käsistä.

Koko päivän pyrin siis olemaan läsnä omassa sydämessäni. Olen vuosia harjoitellut ensin läsnäoloa kehossa (kehotietoisuus tai mindfulness) ja sitten meditoinut useilla eri tavoilla.

Sydämeen meneminen tuntuu yleisavaimelta, joka toimii kaikkeen. Jos olen sydämessä, en ole vihassa, enkä välinpitämätön, vaan myötätuntoinen. Kukaan ei ole koko ajan sydämessä, joten sinne pitää aina uudestaan tietoisesti palata.

Aamumeditaatio suihkussa tai autossa

Yritän tehdä joka päivä lyhyen aamumeditaation. Joskus teen sen suihkussa. Joskus meditoin sängyssä ennen ylösnousua. Joskus taas työmatkalla, bussissa tai autolla liikennevaloissa tai parkkipaikalla. Lyhytkin meditaatio kirkastaa mielen ja auttaa olemaan läsnä tulevassa päivässä.

Perusrutiinini on, että annan kehon rentoutua, ja mielen rauhoittua, tyhjentyä. Ja sitten menen sydämeeni. Laitan käden sydämelle, ja tunnen sen lämmön, ja ehkä laajentumisen tunteen. Aloitan päiväni olemalla hyvässä vuorovaikutuksessa itseni kanssa.

Intentio: ”Olkoon työpäiväni tänään kaikkien olentojen korkeimmaksi parhaaksi”

Olen valinnut, että haluan työskennellä kohti hyvää. Haluan edistää sitä niin työssäni kuin yksityiselämässä. Usein en kuitenkaan tiedä itse, mitä ne mikroaskelet tuota hyvää kohti juuri tänään olisivat.

Aamumeditaatiossani pyydän siksi, että tämä nyt alkava työpäivä olisi kaikkien olentojen korkeimmaksi parhaaksi. Tämä alun perin buddhalaisuudesta peräisin poimittu intentio antaa mielelleni ja omalle toiminnalleni suunnan. Kun itse olen parhaimmillani, myös muut ympärillä saavat helpommin kiinni omasta parhaastaan.

Jos aloitan päiväni kiroamalla edessä olevia töitä, luon töiden tekemiselle huonot mielensisäiset olosuhteet. Suhtaudun töihin jo valmiiksi negatiivisin odotuksin. Tämäkin voi olla itseään toteuttavaa. Lisäämällä päivän alkuun toiveen ”korkeimmaksi parhaaksi”, vaikutan oman mieleni olosuhteisiin pienen askelen kohti parempaa.

Siunaan itseni ja työkaverini

Ajatukset joita muodostan itsestäni, tai toisista ihmisistä, vaikuttavat minuun ja heihin. On helppo kirota toinen ajatuksissaan ja puheissaan. On helppo kirota myös itseään. Kun siunaan itseni, se poistaa negatiivisia ajatusjäämiä joita olen itseeni kohdistanut. Kun siunaan työkaverini, poistan negatiivisia ajatuksia joita olen heihin mahdollisesti itse kohdistanut. Tämä luo hyvät olosuhteet päivän aikana tapahtuvalle vuorovaikutukselle – välillämme ei ole turhia rasitteita.

Siunaus on yllättävän vahva keino. Vaikutukset huomaa itse kokeilemalla, ja tarkkailemalla illalla, miten päivä meni.

Miten siunataan? Minä muotoilen sen näin: ”Pyydän siunaamaan työpäiväni, itseni, ja kaikki ihmiset joiden kanssa tänään teen töitä”. Uskonnollisesti virittynyt voi tehdä tämän oman uskontonsa tapojen kautta.

Kiitos tästä päivästä

Illalla kiitän koko työpäivästä, miten se sitten menikin. Kiittämällä otan työpäivän annin vastaan. Jos oli onnistumisia ja ilonaiheita, kiitän niistä. Jos oli vaikeuksia, ne olivat hyödyllisiä oppiläksyjä. Ottamalla ne vastaan kiitoksin, toivotan tuon opin mielessäni tervetulleeksi. Näin tuo nimenomainen oppiläksy ei ehkä enää huomenna ja ylihuomennakin ole vaivanani.

Kiittämällä myös irtaudun sekä uhrimentaliteetista että toisten syyttämisestä. En syytä itseäni siitä mitä tapahtui, enkä syytä muita. Kiitän päivästä itseäni: näin hyvin selvisin, vaikka olikin välillä aika vaikeaa.

 

Krista Lagus

Krista Lagus on vieraileva blogisti, joka työskentelee neuroverkko- ja hyvinvointitutkijana Aalto-yliopistossa ja Kuluttajatutkimuskeskuksessa. Hän on harjoittanut meditaatiota eri muodoissaan noin 20 vuotta ja suorittanut Tara Rokpan ”Paluu Alkuun” vaiheen vuosina 2010-2013. Hän opiskelee parhaillaan terapeuttista energiaparantamista. Hänen toiveenaan on tuoda henkinen ulottuvuus mukaan työhön jota tekee.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: